Behandeling van je angstklachten door Paul de Jonge

Angst heeft een functie. Het zet je op scherp, maakt je alert op eventuele gevaren van buitenaf. Zonder een gezonde portie angst zouden we hier niet zijn.

Gewone angst tegenover een angststoornis

Maar sommige angsten hebben hun functie verloren en zitten je eigenlijk alleen maar in de weg. Sterker nog, de angst beheerst je leven. En dan is het niet meer goed of gezond. Je bent zo bang dat je er dingen voor laat, dat het je beperkt. De angst zelf is zeker geen aanstellerij, je voelt het echt zo. Maar het zou fijn zijn als je je niet zo hoefde te voelen.

Je staat niet alleen

1 op de 8 Nederlanders lijdt aan een angststoornis. Psychische klachten waar angst deel van uitmaakt, komen vaak voor. In de regel ontstaan de klachten geleidelijk; de grens schuift steeds een stukje op. Onmerkbaar, tot plots blijkt dat het uit de hand gelopen is. Je gaat de deur helemaal niet meer uit, staat urenlang deuren of gas te controleren of je handen te wassen.

Gevolgen van een angststoornis

Een angststoornis kan ervoor zorgen dat je je werk, interesses en bezigheden verliest. Je schaamt je voor wat je doet en voelt je schuldig tegenover je omgeving. Je vereenzaamt. Tegelijkertijd zie je geen manier om het anders te doen.

Hoe ga ik je hierbij helpen?

Om te beginnen onderzoeken we wat voor soort angst jouw leven beheerst. Afhankelijk daarvan stellen wij een behandeling voor die bestaat uit het werken aan gedachten en gedrag. Deze vorm heet cognitieve gedragstherapie.

Om vervelende gevoelens zoals angst te verminderen is het belangrijk na te gaan door welke, vaak automatische gedachten, deze ontstaan. In de therapie leer je deze automatische gedachten te herkennen en ga je samen met de psycholoog onderzoeken of de wijze van denken wel helemaal klopt. Dit doe je door jouw gedachten kritisch te bevragen en door in de praktijk te gaan ondervinden of de gedachten overeenstemmen met de werkelijkheid. Wanneer blijkt dat je geneigd bent over allerlei zaken te oordelen op een manier die niet klopt bij de werkelijkheid, wordt samen uitgezocht welke andere manier van denken passend is. Bij het uitwerken van meer realistische gedachten wordt gebruik gemaakt van specifieke cognitieve oefeningen en huiswerkafspraken.

Ook leren we je hoe je lichamelijke reacties kunt herkennen. En hoe je die reacties kunt beïnvloeden met ademhalingsoefeningen en andere oefeningen. Afhankelijk van jouw situatie doorbreken we bepaalde patronen. Denk aan: vermijdingsgedrag, drinkgedrag, gebruik van sederende middelen, hard werken, vluchten in dagdromen.
Een aantal angststoornissen beschreven:

Gegeneraliseerde angststoornis

Je maakt je voortdurend zorgen over allerlei dagelijkse dingen en voelt je daardoor rusteloos, opgejaagd en nerveus. Als voorbeeld: je maakt je nodeloos zorgen om financiële zaken, terwijl er geen geldproblemen zijn. Of je bent bezorgd om dingen die zouden kunnen gebeuren, maar waarvoor geen directe aanleiding is: ziekte, ongeval of overlijden. De gegeneraliseerde angststoornis brengt mensen vaak in een isolement. Directe hulp vanuit de omgeving is moeilijk, omdat je er vaak alleen voor staat of geen werk hebt.

Dwang of obsessieve compulsieve stoornis

Dit zijn angsten die ontstaan door de gedachten en gevoelens of door gewaarwordingen in je lichaam, zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor is. Alsof het “zomaar” van binnen gebeurt. Er zijn twee soorten: de obsessies (dwanggedachten) en de compulsies (dwanghandelingen) Bij obsessies (dwanggedachten) heb je nare negatieve gedachten. Die nemen je zodanig in beslag dat je er als het ware door verlamd raakt en eigenlijk niet meer normaal kan functioneren. Dwanggedachten zijn voor je omgeving nauwelijks te herkennen, ze spelen zich vanbinnen af. Het is daarom moeilijk voor hen om hulp te bieden. Bij compulsies (dwanghandelingen) gaat het om bepaalde handelingen, die steeds uitgevoerd moeten worden. Eén van de meest voorkomende dwanghandelingen is het alsmaar moeten poetsen (smetvrees) en wassen (wasdrang). Daar kun je dagelijks uren aan besteden en zo krijgen andere zaken, zoals partner of gezin, onvoldoende aandacht. Je bent gevangen in het ritueel van de dwanghandeling.

De fobie

Een gerichte angst voor bepaalde dingen, dieren of situaties. Die angst kan samen gaan met heftige lichamelijke reacties en paniekgevoelens. Je weet wel dat het gevaar niet reëel is maar de angst wint het van het gezonde verstand. Een fobie gaat vrijwel altijd samen met vermijdingsgedrag: als je fobisch bent ga je de situaties uit de weg waarin je de angst hebt meegemaakt of waarin je vreest de angst te voelen. Daardoor word je belemmerd in het dagelijks functioneren. Met een fobie heb je meestal ook last van verwachtingsangst: alleen al bij de gedachte dat je in een beangstigende situatie zult komen, heb je last van de angstklachten, angst voor de angst zeg maar.

De meest voorkomende fobieën:

  • Hoogtevrees
  • Angst voor grote en/of kleine ruimtes
  • Angst voor dieren, insecten en reptielen
  • Angst om te spreken in het openbaar
  • Vliegangst
  • Angst om auto te rijden

Heb je vragen over angst klachten?

Neem dan even een kijkje op het angst forum van Angst psychologen. Je kunt hier anoniem je angst vraag stellen, deze worden gratis beantwoord door ervaren psychologen, waaronder ik zelf.

Direct hulp hulp nodig?

Neem telefonisch contact op of stuur een e-mail.